مقالات

لپ تاپ گیمینگ با چه نوع هاردی بخریم SSD یا HDD

لپ تاپ گیمینگ با چه نوع هاردی بخریم SSD یا HDD

هارد SSD با هارد دیسک  HDD چه تفاوتی دارد؟

لپ تاپ گیمینگ با چه نوع هاردی بخریم SSD یا HDD: خیلی وقتها مشتریان عزیز از ما در مورد تفاوت هاردهای SSD  و HDD   می پرسند. اکثرا این سوال را می پرسند  SSD یا HDD برای لپ تاپ به خصوص لپ تاپ گیمینگ بهتر است. این سوال شاید پاسخ واضح و مشخصی نداشته باشد چرا که این دو تکنولوژی ذخیره سازی اطلاعات اساسا با یکدیگر متفاوتند. بیایید با مقایسه ی سرعت آن ها شروع کنیم.

مقایسه سرعت هارد SSD  و HDD

بسیاری از افراد ممکن است با مقایسه ی “سرعت ترتیبی” خواندن و نوشتن HDD و SSD به این نتیجه برسند که تفاوت آنچنانی میان آنها وجود ندارد؛ اما موضوع اینجاست که سرعت ترتیبی نماینده ی خوبی از عملکرد درایو شما نیست. سرعت ترتیبی زمانی اهمیت دارد که کار هایی مانند کپی کردن فایل های حجیم جزو کار های همیشگی و روزمره ی شما باشد که در اکثر اوقات برای مصارف خانگی چنین نیست. بنابراین می توان گفت سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی برای درایو ها تقریبا یک ویژگی بی اهمیت است که در سرعت سیستم شما و عملکرد آن تاثیر چشمگیری ندارد. آنچه باعث می شود لپ تاپ شما سریع تر و روان تر به نظر برسد، سرعت جابجایی داده های کوچک از درایو به حافظه ی رم است. به عنوان مثال هنگامی که شما لپ تاپتان را روشن کرده و سیستم عامل خود را راه اندازی می کنید و یا زمانی که یک برنامه مثل فتوشاپ را باز می کنید و یا هنگامی که بازی شما در حال لود شدن است؛ در چنین زمان هایی کامپیوتر شما باید در زمان هر چه سریع تر، به فایل های کوچک زیادی دسترسی داشته باشد. این قابلیتی است که SSD در آن می درخشد.

لپ تاپ گیمینگ SSD یا HDD

مقایسه ساختار هارد SSD  و HDD

HDD مخفف هارد درایو دیسک یا درایو دیسک سخت است. ممکن است برخی از این تکنولوژی با نام درایو مکانیکی نیز یاد کنند چرا که در این نوع درایو ها، اطلاعات شما بر روی دیسک گردانی ذخیره می شود و برای دسترسی به این اطلاعات، یک هد باید روی بخشی از دیسک که اطلاعات مورد نظر شما در آنجا ذخیره شده است، قرار بگیرد. همین موضوع باعث می شود اگر بخواهید به فایل های کوچک و زیادی دسترسی داشته باشید که هر یک در قسمت مختلفی از دیسک قرار دارند، مدت زمان زیادی معطل شوید. اما در SSD هیچ بخش متحرکی وجود ندارد و همین موضوع باعث می شود دسترسی به داده هایی که در بخش های مختلف درایو شما ذخیره شده اند، بسیار سریع تر صورت بگیرد.

به همین دلیل است اگر سیستم عامل شما و برنامه هایی که از آن ها استفاده می کنید بر روی SSD نصب شده باشند، سرعت سیستم شما چندین برابر افزایش یافته و روان تر شدن لپ تاپ خود را به صورت ملموسی حس خواهید کرد. حتی اگر یک لپ تاپ قدیمی دارید که سرعت پایینی دارد و شما را کلافه کرده است، با تعویض درایو خود و استفاده از SSD ممکن است بتوانید جان دوباره ای به این سیستم ببخشید.

اما اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که فایل های زیادی برای ذخیره سازی دارید و به عنوان مثال، آرشیو فیلم و سریال ذخیره سازی می کنید، در چنین شرایطی استفاده از HDD برای ذخیره سازی اطلاعاتتان برای شما مناسب تر است. پخش کردن فایل های موسیقی یا ویدیو و یا نگاه کردن به آرشیو تصاویری که ذخیره کرده اید به سرعت آنچنانی نیاز ندارد و به همین دلیل یک درایو مکانیکی نیز برای شما کفایت می کند. هر گیگ SSD عموما چندین برابر گران قیمت تر از HDD است. البته قیمت تکنولوژی SSD در سال های اخیر به طور پیوسته کاهش یافته است اما هنوز این تکنولوژی به قدری ارزان قیمت نشده است که HDD را از رده خارج کند.

به همین دلیل است که در برخی لپ تاپ ها هم یک درایو SSD وجود دارد و هم یک درایو HDD. در چنین شرایطی شما باید فایل های حجیم مانند ویدئو، موسیقی، عکس ها و فایل های نصب برنامه هاD خود را روی HDD ذخیره کنید اما سیستم عامل، برنامه ها و بازی هایتان را روی SSD نصب کنید تا از سرعت SSD و فضای ذخیره سازی بالای HDD بهره مند شوید.

چه نوع هاردی بخریم SSD یا HDD

مقایسه عمر هارد SSD  و HDD

موضوع مهم دیگری که ممکن است در اکثر مواقع از آن چشم پوشی شود عمر درایو و امنیت اطلاعات شماست. این موضوع نسبت به دو موضوع قبلی کمی پیچیده تر است. امروزه درایو های مکانیکی معمولا عمر طولانی مدتی دارند اما هر دستگاهی که در آن از اجزای متحرک استفاده شده است بالاخره روزی خراب می شود.

خبر خوب و نقطه قوت HDD ها این است که قبل از این که این درایو ها خراب شوند و اطلاعات شما از دست برود، معمولا شما از این موضوع آگاه می شوید و فرصت دارید که اطلاعات خود را نجات دهید. مثلا یکی از نشانه هایی که HDD شما در اواخر عمر خود به سر می برد، شنیدن صدا های عجیب و غریب مثل صدای کلیک از درایو شما می باشد که در این صورت در اسرع وقت باید از اطلاعات خود بکاپ بگیرید. همچنین هر گونه استفاده از HDD ها (چه خواندن چه نوشتن) باعث کاهش عمرشان می شود.

در SSD ها، خواندن اطلاعات به تنهایی باعث فرسایش درایو نمی شود اما نوشتن زیاد روی یک درایو SSD که برای مصارف خانگی طراحی شده است می تواند به سرعت باعث نابودی آن شود. مشکل اینجاست که در SSD ها قبل از این که درایو شما خراب شود و اطلاعات خود را از دست دهید، هیچ نشانه و اخطاری به شما نمایش داده نمی شود و در صورت خرابی در یک لحظه تمام اطلاعاتی که در آن ذخیره شده است را از دست خواهید داد.

بسیاری از سازندگان SSD مانند شرکت سامسونگ، مشخصه ای به نام TBW را در قسمت مشخصات محصولات خود درج می کنند. این مشخصه نشان می دهد که حدودا در طول عمر این درایو، حداقل چند ترابایت می توان روی آن نوشت. مثلا TBW مدل ۲۵۰ گیگابایتی 970 EVO سامسونگ معادل ۱۵۰ ترابایت می باشد. یعنی اگر حدود ۶۰۰ بار این درایو را خالی و پر کنید عمرش پایان خواهد یافت و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. البته معمولا SSD ها از مقداری که سازنده مشخص کرده است عمر بیشتری دارند.

لپ تاپ گیمینگ با چه نوع هاردی بخریم SSD یا HDD

من همین سوال را از گوگل هم پرسیدم . ایا HDD  یا SSD  برای لپ تاپ گیم مناسب تر هست. و جواب گوگل را برای شما ترجمه کردم . اگرچه SSD در بازی‌های مورد علاقه‌تان نرخ فریم بالاتری را به شما ارائه نمی‌دهد، اما مزیتی نسبت به هارد دیسک‌های سنتی به گیمرها می‌دهد. و این در زمان بوت است. بازی‌هایی که روی SSD نصب می‌شوند معمولاً سریع‌تر از بازی‌هایی که روی هارد دیسک سنتی نصب می‌شوند، بوت می‌شوند.

در نهایت به عنوان جمع بندی باید گفت که HDD ها و SSD ها هر یک برای کاربرد خاصی مناسب هستند. HDD به علت قیمت پایین تر می تواند برای ذخیره فایل های حجیم و همچنین بکاپ گیری از سیستم شما مناسب باشد و SSD ها به دلیل اینکه سرعت دسترسی به فایل های کوچک در آن ها بالاتر است، برای نصب سیستم عامل شما و برنامه ها و بازیهایتان گزینه ی بهتری هستند. همچنین این موضوع را نیز در نظر بگیرید که برای گیمینگ، استفاده از SSD تنها زمان لود شدن بازی را کاهش می دهد و در نرخ فریم و رزولوشن شما هیچ تاثیری نخواهد داشت.

مطمئنا هاردهای  HDD با وجود فن آوریهای زیادی که در ساخت آنها برای جلوگیری از آسیب به اطلاعات در هنگام ضربه خوردن یا شوک بکار رفته. اما باز هم احتمال آسیب دیدن آنها به نسبت هاردهای SSD  بسیار زیادتر هست. شاید یک مثال ساده بزنم تا ذهنیتی نسبت به هاردهای SSD  داشته باشید. کارکرد آنها مکانیکی نیست وخیلی شبیه کارکرد یک فلش می باشد.

در ادامه چند تا از مهم ترین و بیشترین سوالهائی که مردم در دنیای اینترنت در مورد HDD  و  sdd  پرسیدن را خدمت شما ترجمه کردم. امیدوارم مفید بوده باشد. 

SSD یا HDD

نصب بازی ها روی SSD بهتر است یا HDD؟

پاسخ این است که، بستگی دارد”. بازی های نصب شده روی SSD سریعتر از هارد دیسک بارگیری می شوند. … با این حال، اگر با فضای ذخیره سازی محدودی روی SSD خود کار می کنید، بهترین راه این است که بازی هایی را که بیشترین بازی را انجام می دهید اولویت بندی کنید و آنها را روی SSD خود نصب کنید و سپس همه چیزهای دیگر را روی هارد ثانویه خود ذخیره کنید.

آیا برای بازی به SSD و HDD نیاز دارید؟

برای استفاده از کامپیوتر به هارد دیسک نیاز دارید. HDD و SSD هر دو برای بازی خوب کار می کنند. اگر هارد دیسک ظرفیت کافی برای ذخیره بازی های شما را دارد (بازی های مدرن از 20 گیگابایت تا 180 گیگابایت برای یک بار نصب متغیر است) و به اندازه کافی سریع است که از گرافیک پشتیبانی کند، نباید مشکلی داشته باشید.

لپ تاپ گیمینگ با SSD یا HDD بهتر است؟

SSD ها به طور کلی قابل اعتمادتر از HDD هستند، که باز هم تابعی از نداشتن قطعات متحرک است. … هاردهای SSD معمولاً انرژی کمتری مصرف می کنند و باعث عمر باتری بیشتر می شوند، زیرا دسترسی به داده ها بسیار سریعتر است و دستگاه بیشتر اوقات بیکار است. هارد دیسک‌ها با دیسک‌های چرخان خود هنگام راه‌اندازی به انرژی بیشتری نسبت به SSD نیاز دارند

SSD بخرم یا HDD؟

در حالی که SSD ها سریع تر، قوی تر و کارآمدتر هستند، HDD ها مقرون به صرفه تر هستند – به خصوص وقتی صحبت از ظرفیت های بزرگتر باشد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، اگر این گزینه را دارید، ممکن است ارزش داشته باشد که یک SSD کوچکتر برای سیستم عامل و برنامه های خود به همراه یک هارد دیسک برای ذخیره فایل های خود تهیه کنید.

SSD در مقابل HDD چقدر سریعتر است؟

یک درایو حالت جامد تا 10 برابر سریعتر از یک هارد دیسک می خواند و تا 20 برابر سریعتر می نویسد. اینها نیز اعداد دور از دسترس نیستند، بلکه سرعت درایوهای میان رده در هر کلاس هستند

آیا SSD می تواند لپ تاپ را سریعتر کند؟

یک SSD می تواند انجام کارهای روزمره شما را تا شش برابر افزایش دهد. 1 SSD ها از حافظه فلش برای حذف قطعات متحرک موجود در هارد دیسک ها استفاده می کنند و به کامپیوتر امکان می دهد فایل ها را سریعتر پیدا کند. … اکثر سازندگان لپ تاپ از SSD ها برای لپ تاپ های جدید استفاده می کنند زیرا دوام بیشتری دارند، وزن کمتری دارند و نسبت به هارد دیسک ها از باتری کمتری استفاده می کنند.

خوشحال می شویم. از سایر مقالات مربوط به خرید لپ تاپ های گیمینگ ما هم یک سر بزنید . برای خرید لپ تاپ انواع لپ تاپ گیم هم اینجا را کلیک کنید. اگر خیلی تخصصی علاقه مند بودین. هاردهای ssd  و hdd  را تحلیل کنید. به سایت بنچ مارک مراجعه کنید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.