مقالات

اورکلاک کردن گرافیک لپ تاپ گیمینگ

اورکلاک کردن گرافیک لپ تاپ گیمینگ

اورکلاک کردن گرافیک لپ تاپ گیمینگ

با مقاله اورکلاک کردن گرافیک لپ تاپ گیمینگ در سایت دکونزو همراه ما باشید: اورکلاک کردن پردازنده های مرکزی و گرافیکی در بین جامعه ی گیمران طرفداران بسیاری دارد. گاهی اوقات می توان با تغییر برخی از تنظیمات پیش فرض، عملکرد کامپیوتر یا لپ تاپ را بهبود بخشید و از حداکثر پتانسیل نهفته دستگاه، بهره مند شد.

اورکلاک کردن سخت افزار در عین فایده هایش می تواند ریسک هایی نیز به همراه داشته باشد. علاوه بر افزایش سرعت و قدرت سخت افزار، اورکلاک کردن باعث تولید گرمای بیشتر نیز می شود. در صورتی که سیستم خنک کننده ی شما نتواند این گرما را دفع کند، سیستم شما دچار مشکل خواهد شد.

البته در نظر داشته باشید که برخی از سخت افزار هایی که خریداری می کنید به طور پیشفرض اورکلاک شده اند. به عنوان مثال برخی از برند های کارت گرافیک که به خنک کننده ی قوی تری مجهز هستند، کلاک پردازنده ی گرافیکی را بالا می برند. همچنین اکثر کیت های رم دارای پروفایل های از پیش تعیین شده برای اورکلاک (که پروفایل های XMP نام دارند) می باشند و برای دستیابی به سرعتی که در مشخصات آن کیت قید شده است، حتما باید پروفایل مربوطه به آن سرعت را از بایوس کامپیوتر خود فعال کنید. با این وجود این موضوع بدان معنا نیست که اورکلاک کردن کار بی خطریست.

اورکلاک کردن GPU لپ تاپ عموما ریسک زیادی به همراه ندارد اما اگر این کار به درستی انجام نگیرد، ممکن است دمای سیستم شما بالا رفته و تراتل پیدا کنید که عملکرد سیستم شما را کاهش می دهد. پیشنهاد می شود در ابتدا به صورت موقت اورکلاک کردن با تنظیمات مختلف را امتحان کنید. اگر افزایش عملکرد سیستم شما چشمگیر بود و همچنین مشکل بالا رفتن دما و یا هنگ کردن سیستم نداشید، این تنظیمات را نگه دارید.

در ادامه به پاسخ به برخی از سوالات متداول درباره اورکلاک خواهیم پرداخت.

 

اورکلاک کردن گرافیک به چه معناست؟

اورکلاک به معنی بالابردن سرعت کلاک سخت افزار می باشد. اورکلاک کردن GPU دقیقا مشابه اورکلاک CPU است که در آن کاربر با تغییر کلاک هسته، کلاک حافظه و یا ولتاژ، توان مصرفی GPU را بالا می برد. هدف اصلی این کار بهبود عملکرد سخت افزار است.

آیا اورکلاک کردن بر روی بازی تاثیر دارد؟

بله اما این تاثیر ممکن است چندان چشمگیر نباشد. سرعت کلاک بالاتر هسته ها و حافظه ی GPU باعث سریع تر شدن رندرینگ تصاویر و اطلاعات گرافیکی خواهد شد که در نهایت به گیمپلی روان تر و نرخ فریم بالاتر منجر می گردد. البته واضح است که در بازی هایی که نرخ فریم آن ها توسط CPU شما محدود شده است، اورکلاک کردن GPU هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

در نظر داشته باشید که همه ی GPU ها برای اورکلاک کردن طراحی نشده اند و همچنین تفاوت میان یک گرافیک با کلاک دست نخورده و یک گرافیک اورکلاک شده در برخی بازی ها به قدری اندک است که نمیتوان آن را تشخیص داد.

اورکلاک کردن لپ تاپ

با اورکلاک کردن چقدر نرخ فریم افزایش خواهد یافت؟

اگر خوش شانس باشید نرخ فریم شما بین ۵ تا ۱۰ درصد زیاد خواهد شد. همچنین در نظر داشته باشید که اگر نرخ فریم بازی شما از نرخ به روزرسانی مانیتورتان بیشتر باشد (مثلا نرخ به روز رسانی مانیتور شما ۶۰ باشد اما گرافیک شما توانایی تولید ۱۰۰ فریم بر ثانیه را داشته باشد) بالاتر رفتن نرخ فریم برای شما سودی نخواهد داشت. در چنین شرایطی بهتر است تنظیمات گرافیکی بازی را بالاتر ببرید.

آیا اورکلاک کردن GPU امن است؟

برای لپ تاپ های گیمینگ عموما اورکلاک کردن GPU امن است. بالا بردن ولتاژ گرافیک نسبت به آنچه سازنده ها تعریف کرده اند باعث سوختن GPU شما نخواهد شد اما ممکن است با مشکلات دیگری از جمله داغ شدن لپ تاپ مواجه شوید.

از آنجایی که گردش هوا در لپ تاپ نسبت به کامپیوتر های دسکتاپ محدود است و قطعات در نزدیکی هم قرار دارند، داغ شدن یک قطعه ممکن است بر روی عملکرد سایر قطعات نیز تاثیرگذار باشد. مثلا گرمای تولید شده توسط GPU ممکن است باتری شما را داغ تر کند که مسلما تاثیری منفی بر روی آن دارد.

اورکلاک کردن گرافیک لپ تاپ

آیا اورکلاک کردن به GPU آسیب می زند؟

خیر زیرا شما نمی توانید ولتاژ را به قدری بالا ببرید که به GPU شما آسیب بزند. در بدترین حالت سیستم شما کرش خواهد کرد که باز هم آسیبی به سخت افزار وارد نمی شود. اورکلاک کردن فرایندی است که با آزمون و خطای بسیاری همراه می باشد و بهتر است همیشه حواستان به دمای قطعات مختلف سیستم باشد.

آیا اورکلاک کردن طول عمر GPU لپ تاپ گیمینگ را کاهش می دهد؟

اورکلاک کردن بر روی GPU فشار بیشتری وارد می کند و اگر این کار به طور مداوم باشد ممکن است باعث کاهش طول عمر این قطعه شود. همچنین اورکلاک کردن گرمای تولید شده توسط قطعه را بالا می برد و گرما دشمن قطعات الکترونیکی است. دما بالا خود یکی از دلایل کاهش عمر GPU است.

این صحبت ها بدین معنا نیست که دور اورکلاک کردن را خط بکشید. مطمئنا یادگیری اورکلاکینگ و امتحان کردن آن برای چندین بار به لپ تاپتان ضرری نخواهد رساند. همچنین در برخی مواقع ممکن است بخواهید ولتاژ و کلاک GPU خود را از مقداری که سازنده مشخص کرده است پایین تر بیاورید تا طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید، طول عمر و سلامت باتری را بهبود بخشید و سر و صدای فن ها را نیز کمتر کنید. البته این کار باعث افت عملکرد GPU در بازی ها و… خواهد شد.

آیا اورکلاک کردن GPU به ریسکش می ارزد؟

پاسخ این سوال به خودتان بستگی دارد. در اکثر مواقع اورکلاک کردن یک قطعه باعث ابطال گارانتی آن خواهد گردید. ممکن است بتوانید با اندکی اورکلاک، عملکرد GPU خود را به قدری افزایش دهید که برایتان راضی کننده باشد و دمای دستگاه نیز در حد معقولی قرار گیرد و یا ممکن است بخواهید از روی کنجکاوی و برای یادگیری، اورکلاکینگ را با آزمون و خطا امتحان کنید. از طرف دیگر ممکن است طول عمر و سلامتی دستگاه برای شما اهمیت بالاتری داشته باشد و نخواهید چنین ریسکی را بپذیرید.

کارت گرافیک QUADRO

آیا اورکلاک کردن کارت گرافیک های دسکتاپ از پردازنده های گرافیکی لپ تاپ امن تر است؟

دسکتاپ امن تر و ساده تر از لپ تاپ اورکلاک کردن می شود. اکثر کارت گرافیک ها امروزه دارای سیستم خنک کننده ی مخصوص و فن های مجزا هستند. در بسیاری از موارد شما خود می توانید منحنی این فن ها را با استفاده از نرم افزار تغییر دهید. همچنین کارت گرافیک های دسکتاپ در داخل کیس در معرض جریان هوای بهتری قرار دارند. هر دوی این موارد به کاهش دمای کارت گرافیک کمک می کند و باعث می شود اورکلاک کردن آن راحت تر و امن تر باشد. پس می توان گفت پاسخ اری هست.

آیا برخی گرافیک ها برای اورکلاک کردن نسبت به سایر گرافیک ها بهترند؟

 عموما لپ تاپ های بزرگتر و سنگین تر که دارای هیت سینک ها و هیت پایپ های بهتر و فن های بیشتری هستند به شما اجازه می دهند بهتر اورکلاک کنید. این موضوع درباره ی کارت های گرافیک دسکتاپ نیز صادق است. سیستم خنک کننده ی بهتر به معنای قابلیت اورکلاک بیشتر است.پاسخ این سوال بله هست.

کیفیت سیلیکونی که در ساخت قطعه ی الکترونیکی نیز به کار رفته است و همچنین فرایند ساخت آن نیز، ممکن است در قابلیت اورکلاک کردن قطعه تاثیرگذار باشد. البته این موضوع کاملا به شانس شما بستگی دارد و هیچ راهی برای فهمیدن آن پیش از خریداری، وجود ندارد. ساخت چیپ های سیلیکونی فرایند پیچیده و دشوار است که دارای بازده های متفاوتی می باشد. دو چیپ ممکن است با وجود اینکه نام یکسانی دارند، اما تفاوت های اندکی در کیفیت آن ها وجود داشته باشد.

امیدواریم این مقاله در رفع ابهامات موجود درباره ی اورکلاک کردن GPU لپ تاپ گیمینگ موثر بوده باشد. اگر سوال و یا پیشنهادی دارید آن را در بخش نظرات مطرح نمایید.اگر قصد خرید لپ تاپ های گیم و حرفه ای را دارین. حتما ار بخش محصولات گیمینگ ما بازدید بفرمائید. برای مطالعه خیلی تخصصی این موضوع می توانید. از سایت خود اینتل این موضوع را مطالعه بفرمائید. پس اینجا را کلیک کنید. امیدوارم مقاله اورکلاک کردن گرافیک لپ تاپ گیمینگ برای شما مفید بوده باشه. و این موضوع را به دوستان علاقه مند به دنیای دیجیتال معرفی کنید.

نوشته های مشابه

۱ دیدگاه در “اورکلاک کردن گرافیک لپ تاپ گیمینگ

  1. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.